Nyhetsflödet

Sunday

Buren av änglar - Ps 91

150 psalmer ur Bibeln (Bilden kommer från http://www.freefoto.com/)

Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 91

"Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig" (Ps 91:11 FB)

Psalm 91 uttrycker förtröstan och tillit till att Herren ska beskydda den som tar sin tillflykt till honom, till den som säger: "I Herren har jag min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på." (vers 2)

Psalmförfattaren bortser inte från att problem och svårigheter kommer att komma: "Över lejon och huggormar skall du gå fram" (vers 13), men genom allt kommer Herrens änglar att "bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten." (vers 12).

Förtröstan bygger på en Gud som ser oss oss och hör oss och svarar på våra böner: "Han ropar till mig och jag skall svara honom" (vers 15)

No comments:

Post a Comment